کمک اینستاگرام بهنوش بختیاری صفحه شخصی بهنوش بختیاری

کمک: اینستاگرام بهنوش بختیاری صفحه شخصی بهنوش بختیاری اندیشه فولادوند بهنوش بختیاری فرهنگ زندگی فرهنگ و هنر سینما

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    ابزارهای کنترلی تنها در کوتاه‌مدت مانند مسکن می‌توانند آثار تورمی رشد نقدینگی را مهار کنند

    نسخه آرامش بازار ارز

    نسخه آرامش بازار ارز

    عبارات مهم : بازار

    ابزارهای کنترلی تنها در کوتاه مدت مانند مسکن می توانند آثار تورمی رشد نقدینگی را مهار کنند

    کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند در اقتصادی که نقدینگی خیلی زیاد از تولید ناخالص داخلی رشد می کند، این مساله موجب می شود تقاضا زیاد کردن یابد و تورم اوج رود که در نهایت منجر به نوسان قیمتی در بازارها می شود.

    بازار ارز طی چند هفته گذشته روزهای پرالتهابی را تجربه کرد. ارز بعد از این دوران پرفراز و نشیب، تک نرخی شد و دولت قیمت آن را 4200 تومان اعلام کرد. این اقدام دولت بعد از آن عملی شد که شاهد نوسان بی سابقه ای در قیت ارز بودیم که موجب نگرانی کارشناسان اقتصادی و مردم شد.

    نسخه آرامش بازار ارز

    خواسته همیشگی تحلیلگران و فعالان اقتصادی، وجود ثبات و آرامش در بازار بوده هست. از سوی دیگر، بخش شخصی از دولت انتظار داشته که سریعتر از این ها به عنوان ارز ورود پیدا کرده و آن را تک نرخی کند. اختلاف نظر در خصوص بروز التهابات یا بحران ارزی در بین سیاست گذاران اقتصادی کشور به وضوح دیده می شود. بعضی ریشه این التهاب ها را به مسایل سیاسی و التهاب آفرینی آمریکا نسبت به برجام یا به عوامل پشت پرده و توطئه گروه های سیاسی داخلی و خارجی نسبت می دهند، ولی در برابر بعضی سیاست گذاران و کارشناسان زمینه مهم شکل گیری و پیدایش بحران ارزی را ناشی از پرسشها ساختاری اقتصاد کشور عزیزمان ایران و سیاست های اقتصادی و… می دانند.

    همه چیز به 12 سال قبل بازمی گردد

    ابزارهای کنترلی تنها در کوتاه‌مدت مانند مسکن می‌توانند آثار تورمی رشد نقدینگی را مهار کنند

    باید بپذیریم که ریشه این گونه بحران های ارزی را نمی توان تنها محصول یک عامل دانست، ولی بااهمیت ترین ریشه بروز التهاب های ارزی و زیاد کردن قیمت ارز یا به تعبیر صحیح تر، کم کردن ارزش ریال را باید در سیاست های پولی و مالی در طول 12 سال گذشته جست وجو کرد.

    در اقتصادهایی که رشد تولید ناخالص داخلی حدودا با رشد نقدینگی برابر هست، آن اقتصاد رونق می گیرد و تورم به وجود نمی آید. اگر در اقتصادی رشد تولید ناخالص داخلی بیش از نقدینگی باشد، آن اقتصاد دچار رکود می شود، تولید ایجاد می شود، ولی نقدینگی کافی جهت تامین قدرت خرید مردم فراهم نمی شود و در نتیجه واحدهای تولیدی به ناچار از سطح تولید خود می کاهند تا آثار رکود را جبران کنند.

    در اقتصادی که نقدینگی خیلی زیاد از تولید ناخالص داخلی رشد می کند، این مساله موجب می شود تقاضا زیاد کردن یابد و تورم اوج رود که در نهایت منجر به زیاد کردن قیمت کالاهای عمومی و نوسان شدید قیمتی در بازارها می شود.

    نسخه آرامش بازار ارز

    آنچه در 10 سال گذشته اتفاق افتاده، حاصل زیاد کردن نقدینگی بوده هست. به هر ترتیب در هر یک از دولت های گذشته جهت این که اجازه ندهند رشد سریع نقدینگی اثر تورمی خود را نشان دهد، تلاش کردند با ابزارهای جنبی و غیرکارا، مانع زیاد کردن تقاضا شوند، ولی غافل از این که اثر این ابزارها جهت مدت محدودی مانع از طغیان ماهیت نقدینگی می شود.

    ماهیت نقدینگی

    ماهیت نقدینگی، ایجاد تقاضا جهت کالا و خدمات است و ابزارهای کنترلی تنها در کوتاه مدت مانند مسکنی می توانند آثار تورمی رشد نقدینگی را مهار کنند تا به زیاد کردن قدرت خرید عموم جامعه منجر نشود. هیچ کدام از ابزارها نمی توانند ماهیت مهم نقدینگی را از بین ببرند و اجازه ایجاد تقاضا را ندهند. به طور نمونه، دولت با روش هایی همچون قیمت سود بانکی، بسیار زیاد از تورم با سرکوب ارزی با عرضه ارز حاصل از صادرات نفت یا دارایی های سرمایه ای تجدیدناپذیر بین نسلی کشور به قیمت پایین تر به بازار جهت خود آرامش خیالی ایجاد می کند، چون با این ابزارها به طور موقت قیمت ارز اوج نمی رود و قدرت پول ملی تضعیف نشده و تورم نمایان نمی شود.

    ابزارهای کنترلی تنها در کوتاه‌مدت مانند مسکن می‌توانند آثار تورمی رشد نقدینگی را مهار کنند

    به بیان دیگر، درست است که در کوتاه مدت با چنین ابزارهایی خواست دولت محقق می شود و نقدینگی به بازارها سوق پیدا نمی کند، ولی قدرت خرید نهفته در نقدینگی از بین نمی رود و به صورت فنری فشرده شده است نگه داشته می شود و به محض این که اتفاق یا رخداد سیاسی و اقتصادی خاصی رخ دهد که اثر عمومی در کشور بگذارد، باعث می شود این فنر فشرده به یک باره آزاد شود. در نتیجه شاهد نوسان شدید و جهش قیمتی در بازارها خواهیم بود.

    دلار 4200 تومانی چه می شود؟

    نسخه آرامش بازار ارز

    در کنار اثرگذاری عوامل اقتصادی که ذکر شد، نباید نقش ثانویه اتفاقات، حوادث و تحولات سیاسی و اجتماعی در داخل کشور و مسایل بین المللی را نادیده گرفت. با این که دولت قیمت ارز را 4200 تومان اعلام کرده، ولی این نگرانی به صورت گسترده وجود دارد که هرگز این تصمیم هم به آینده تصمیمات دیگر دولت دچار شده است و به حاشیه رانده شود.

    لازمه اجرایی کردن اقدام بزرگی همچون این موضوع، نیازمند این است که دولت با اقتدار وارد میدان شود و تمام توان خود را به کار گیرد تا یک بار جهت هر لحظه به این ناهمگونی خاتمه دهد و ارز را تک نرخی کند. در ابتدای امر باید ساختار دولت نسبت به این عنوان توجیه شود تا همراهی مورد نیاز را جهت اجرای این تصمیم بزرگ داشته باشد.

    موضوع مهم دیگر این است که دولت باید بداند که تنها با دستور نمی توان اقتصاد کشور را اداره کرد. این شعار همواره از سوی دولت داده شده است است که باید از اقتصاد دستوری دوری کرد، ولی واقعیت این است که در شرایط کنونی، دولت به ناچار با این روش و شیوه قصد دارد تا اقتصاد کشور را اداره کند. انتظار جامعه این است که دولت به آرزوی بزرگ ها و شعارهای داده شده است در عرصه اقتصاد وفادار بماند و آموزه های علمی را در مدیریت اقتصاد به کار گیرد. دولت باید نشان دهد که اداره واقعی در اجرای این کار را دارد، در این صورت می توان این اقدام را به صورت دائمی اجرایی کرد.

    بازار ارز نیازمند آرامش است

    ثبات تنها خواسته بخش شخصی است تا بتواند در شرایط ثبات به فعالیت های اقتصادی بپردازد. عدم ثبات در تصمیم گیری اقتصادی در کشور ما همواره معضل بزرگی است که فعالان اقتصادی از آن گلایه دارند. تجربه نشان داده که هر وقت دولت به صورت جزیی وارد تصمیم گیری ها شده، این رویه عاملی جهت ایجاد پرسشها بعدی شده است است.

    به نظر می رسد که در تعریف گروه های نشانه تازه جهت تخصیص ارز، ابهام هایی را وجود دارد که ظاهرا می تواند به رانت جدیدی تبدیل شود. اقتصاد کشور عزیزمان ایران و بازار ارز نیازمند آرامش است و هر گونه التهاب در آن صدمات جدی به اقتصاد تحمیل خواهد کرد.

    خبرآنلاین

    واژه های کلیدی: بازار | سیاست | اقتصاد | اقتصاد | اقتصادی | اخبار اقتصادی و بازرگانی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار